Urăsc fumul de motor diesel


SPĂLĂTORIE ECOLOGICĂ

[Ce ironie, pe mașină scrie "SPĂLĂTORIE ECOLOGICĂ"]

Cu tot respectul pentru cei care preferă motorul diesel - fie pentru consum, putere sau cuplu la turație mică - mi-ar plăcea ca acest motor să fie interzis, cel puțin în zonele dens populate. Sau măcar ca mașinile care scot un asemenea fum gros să nu poată obține autorizația de circulație, fie ele diesel sau benzină. Ce am însă cu diesel-ul în special?

Sunt sigur că și motorul cu benzină poluează, dar flerul meu (și nasul) îmi spun că emisiile motorului diesel sunt mult mai nocive pentru sănătate decât cele de la benzină. Motoarele diesel mai vechi, în special, au obiceiul să scoată acel fum negru, gros, atunci când demarează. Mai rar am văzut asta la benzină.

Poate motorul diesel produce ceva mai puțin efect de seră prin dioxid de carbon (având consum mai mic), dar pe mine mă îngrijorează pulberile negre și compușii derivați din oxizii de azot (formulă chimică NO sau NO2 - ca în NOxe). Acestea nu produc vreo încălzire globală peste mai mulți ani, ci afectează acum și direct sănătatea celor cere inspiră un astfel de aer. Trișarea la testele de emisii îmi întărește convingerea că sunt mai poluante decât se crede. Iar motorul diesel pare să își crească nivelul de poluare mult mai repede decât benzina odată cu vârsta mașinii.

Dincolo de teste și cercetări științifice, eu am experiența proprie care în acest caz vorbește de la sine. Plasa de țânțari de la apartament se umple cu un praf negru care miroase nu a benzină ci a diesel. Mirosul greu din zonele cu trafic intens ale Bucureștiului are și el iz de diesel, deși cred că mașinile diesel sunt încă minoritare ca procent. Am ajuns să recunosc de la distanță mașinile diesel pe autostradă, pentru că au fundul afumat și se văd ca prin ceață în zona țevii de eșapament. Sunt și mașini pe benzină care scot fum negru, dar statistic majoritatea pe care le-am văzut sunt diesel, chiar dacă scot din calcul mașinile mari diesel.

Un alt fapt este că personal am mai puține probleme cu respirație odată ce ies din București și ajung într-o zonă mai puțin poluată. Am aflat că și alte persoane au experiențe similare. Poate nu este doar de la diesel, însă fumul de diesel este cel care mă izbește cel mai pregnant ca fiind foarte înecăcios când respir.

Înțeleg și nevoia celor care au investit în motoare diesel de a folosi mașina. Ar trebui însă eliminate treptat din orașe mașinile cele mai poluante, începând cu cele care scot fumul negru, greu. Astfel vor fi motivați și ceilalți să evite să cumpere o mașină foarte poluantă. Consumul de benzină la autoturisme a început să se apropie de cel diesel, vin mașinile electrice sau hibride din spate. Chiar nu cred că mai merită investit în diesel. Alte țări au interzis deja motoarele diesel în anumite zone.

Poate este mai greu să se elimine imediat marile camioane poluante (am văzut azi unul al armatei, probabil avea 20 de ani), dar ar putea fi restricționate la zonele mai slab populate, până la ieșirea din uz. Totul ar trebui să înceapă cu Inspecția Tehnică Periodică (ITP) care nu ar trebui să permită circulația mașinilor foarte poluante. Apoi controale în trafic pentru a detecta fraudele la ITP.

După atâta perioadă de pauză speram să vin cu ceva mai inteligent decât această frustrare a mea. Totuși, parcă acum 10 ani nu se simțea atât de pregnant în București smogul cu aromă de diesel. Dacă nu facem nimic, în scurt timp orașele vor deveni de ne-respirat. Mă tem și că este ceva mai mult decât o mică problemă olfactivă, aș specula că fumul de diesel a ajuns să afecteze sănătatea mai mult decât fumatul pasiv.