Care-i faza cu Grecia ?

Care-i faza cu Grecia ?

 Totul pare foarte complicat cu Grecia... Și totuși situația este destul de simplu de înțeles, mai greu este de rezolvat...

 Se spune că banii sunt lubrifiantul (uleiul) care face economia să meargă. Hai să spunem că Grecia este un taximetrist, iar economia sa este motorul mașinii sale. Banii sunt uleiul de care are nevoie mașina să funcționeze.

 La un moment dat, cooperativa taximetriștilor locali (UE) i-a schimbat Greciei uleiul ei nu foarte performant (Drahma) cu unul super eficient (Euro), care reduce foarte tare consumul de benzină (inflația, variația cursului, etc). Schimbul s-a făcut gratis, singura condiție a fost ca Grecia să folosească de acum încolo doar ulei "Euro".

 La un moment dar, Grecia a descoperit că nivelul uleiului a scăzut, așa că a mai cerut împrumut niște ulei de la ceilalți taximetriști. Aceștia i-au dat, în speranța că taximetristul (Grecia) va putea câștiga suficienți bani pe viitor pentru a le da înapoi uleiul împrumutat plus dobândă.

 Problema este că motorul Greciei pierde ulei continuu, având permanent nevoie de reîmprospătare. Ceilalți taximetriști au calculat că din cauza crizei, taximetristul Grecia nu mai câștigă nici cât să acopere costul uleiului pe care îl pierde (deficitul bugetar). Dacă taximetristul Grecia dă faliment, nu mai este nici o șansă să recupereze uleiul împrumutat. Se gândesc ei deci să mai ierte din datorie, astfel ca Grecia să poată continua să profeseze taximetria, ca să câștige banii necesari pentru a cumpăra uleiul datorat (datoria în Euro).

 Grecia ar putea teoretic să dea uleiul înapoi (Euro), dar ar rămâne fără prea mult ulei în mașină (fără Euro în țară), ceea ce ar cala motorul (economia s-ar bloca). Singura variantă de a rămâne în afaceri este să împrumute în continuare ulei ca să completeze ce pierde.

 Taximetriștii (Germania, Franta) îi spun însă să își repare scurgerea de ulei (austeritate), altfel degeaba împrumută ulei (Euro). Nu e așa de simplu, motorul trebuie segmentat (reformă), ar însemna să nu prea mai mănânce o vreme (mai ales bugetarii).

 Situația nu are o ieșire nedureroasă, este o continuă negociere între foamea taximetristului (sindicate) și nevoia de ulei "Euro".

 Grecia mai cochetează cu întoarcerea la uleiul ei de dinainte (Drahma), nu foarte bun dar pe care putea să îl cumpere mult mai ieftin (tipărire de bani). Apare însă o problemă morală și legală, uleiul inițial (Euro) a fost primit gratis cu o condiție, de a nu renunța la el (întoarcerea la Drahmă). Grecia nu poate pur și simplu să-l folosească pentru plătit împrumuturile și să treacă la uleiul ei anterior, mai rămâne datoare cu un plin de ulei (euro cu care s-au schimbat drahmele). Oricum, cu uleiul vechi mașina va consuma și mai mult (comerțul ar fi afectat), va continua să piardă ulei (deficit comercial/extern) și va fi și mai probabil că dă faliment.

  Cel mai probabil, Grecia va fi forțată să își reducă scurgerea de ulei (reforme), concomitent cu creșterea producției de ulei "Euro" ("tipărire" de Euro prin împrumut), ceea ce ar scadea ușor prețul uleiului (ceva inflație pe Euro). Asta ar reduce puțin valoarea economiilor celor care au ulei "Euro" în stoc (pensionarii Germani, Francezi, etc), dar ar evita o perturbare mai gravă a activității de taximetrie în orășelul Europa.


Încheiere

  Nu sunt un cunoscător fin al situației din Grecia dar m-a interesat subiectul și sper că am zugrăvit cât mai corect și sugestiv situația. Mă mândresc cu faptul că  anul trecut când se vorbea de falimentul  imediat al Greciei am prognozat că "O soluție pentru Grecia ar fi re-eșalonarea pe mai mulți ani a datoriei și probabil asta va fi soluția.". Practic împrumuturile pe care le primește Grecia condiționat reprezintă o rostogolire (amânare) a datoriei. Nu am luat în calcul și iertarea parțială de datorie, dar am realizat că ieșirea Greciei din zona Euro nu este în interesul nimănui. O analiză mai puțin metaforică o găsiți în articolul respectiv "Grecia, datoria și politicienii".



Dacă v-a plăcut articolul, daţi vă rog un share :